BRONZOVÁ MEDAILE | REPORTÁŽE | VIDEO |
AKČNÍ SKUPINA | PLÁNUJEME |


Podprujeme program Skutečně zdravá škola
V únoru se naše školka přihlásila do projektu „Skutečně zdravá školka“, jehož cílem je zlepšení kvality školního stravování a vzdělávání dětí v oblasti zdravé výživy. Jedná se o komplexní program zdravého školního stravování. Snahou je, aby si děti jídla vážily, dokázaly si jej vychutnat a věděly, odkud jídlo pochází a jak vzniká. Skutečně zdravá školka pomáhá dětem v rozvoji dovedností a návyků, které budou potřebovat ke zdravému a úspěšnému životu.
Co“ Skutečně“ zdravé školky dělají:
• nakupují do školní jídelny čerstvé sezónní suroviny od místních farmářů, pekařů a řezníků
• organizují výlety na místní farmy
• začleňují téma stravování a jídla do vzdělávacího programu
• pořádají na škole farmářské trhy a komunitní aktivity
• nabízejí kurzy vaření pro rodiče
• pěstují na školní zahradě vlastní ovoce a zeleninu
• zajistí, že oběd je ve školní jídelně radostnou společenskou událostí v příjemné a klidné atmosféře.
Čestné prohlášení ke stažení zde
Specifika stravování ke stažení zde
Původ Potravin ke stažení zde
Dodavatelé čerstvých potravin (přehled organizaci) ke stažení zde
Harmonogram dne
Dopolední svačinka:
V naší mateřské škole mají děti možnost průběžné svačiny – děti, které přicházejí do školy v brzkých hodinách a v 8:30h. (na průběžnou svačinku je vyhrazen jeden stoleček, který je označený piktogramem – značkou pro svačinku). Následuje svačina společná. Děti si samy namažou pomazánku, nandají kaši atd. U svačiny platí pravidlo: „Ochutnám alespoň kousek.“ Po jídle sklidí nádobí.
Oběd:
Děti si samostatně nandavají jídlo u prostřeného stolu.
Odpolední svačinka:
Děti svačí postupně, podle toho, jakou mají potřebu spánku. Na odpolední svačinku jsou vyhrazené jen některé stolečky, které jsou označené piktogramem – značkou. U ostatních stolečků si hrají děti, které svačily dřív.
KULTURA STOLOVÁNÍ
Záleží nám na tom, aby se děti cítily při stolování příjemně a aby mělo určitou úroveň. Vedeme a podporujeme děti v samostatnosti, každá třída si určí na začátku týdne kamarády, kteří ostatním prostřou stůl před jídlem. Samozřejmostí je ubrus, který zútulní třídu, a tak trochu navodí i domácí prostředí. Vybrané děti, potom na stůl připraví talíře a příbory (děti si tak procvičí, na které místo patří nůž, vidlička a lžíce). Když je stůl připravený, přichází na řadu oběd. A tady už se o sebe musí postarat každý sám. Děti si samostatně nandavají jídlo, a protože se někdy stává, že ten nejí to a ten zase ono, máme společně domluvené pravidlo: „Ochutnám alespoň sousto.“ Dalším pravidlem je: „Co si nandám, to sním.“
Sebeobsluha pokračuje i při odnášení nádobí.
STOLOVÁNÍ V DOBĚ COVIDOVÉ
Koronavir zasáhl do života nás všech, a tak se změnilo i stolování v naší MŠ. Dětem prostírají paní kuchařky a s nandáváním jídla je to podobné.
Už se těšíme až vše bude ve svých kolejích.
Položili jsme dětem dvě otázky:
- Máš radši, když si ve školce prostíráš sám/a, nebo když to máš připravené a proč?
- Nandaváš si jídlo radši sám/a, nebo máš radši jídlo nandané a proč?
Valerie: 1. Když to nachystá paní učitelka. Aby si děti nehrály s příbory. 2. Mám radši, když si to dělám sama. Protože mám nejraději, když mi to dovolí.
Elen: 1. Když si to můžeme prostírat. Protože pak máme nějakou práci a já mám ráda práci. 2. Když mi ho nandá paní učitelka. Protože asi nevím.
Mareček: 1. Nejradši si to dělám sám. Protože chci být chytrý předškolák. 2. Taky si ho rád nandávám sám. Protože mě to baví.
ZDRAVÍ Z NÁŠÍ ŠKOLKOVSKÉ ZAHRÁDKY
Blíží se léto a s létem přijdou horké dny. Pro osvěžení jsme si s dětmi připravili zdravý sirup z naší zahrádky. Nejdřív jsme si museli nasbírat bylinky, vybrali jsme mátu, ze které v zimě čaj zahřeje a pomůže s bolavým bříškem a v létě jako chladný nápoj osvěží!
Nasbírané bylinky děti řádně omyly.
Potom mátu vložily do vody s kyselinou citronovou a nechaly macerovat 24 hodin.
Nakonec přidaly třtinový cukr a sirup byl hotov.
Recept:
5 litrů vody
3kg třtinového cukru
100g kyseliny citrónové
Čím víc tím lépe
Postup:
Vodu přivedeme k varu, po vychladnutí přimícháme kyselinu citrónovou, následně vložíme bylinky (mátu) a necháme 24 hodin macerovat. Po této době přecedíme přes cedník a rozpustíme cukr. Nápoj naplníme do sklenic a skladujeme na studeném místě.
VENKOVNÍ KUCHYNĚ
Když jsme s dětmi v rámci programu Ekoškola přemýšleli o tom, jak zlepšit prostředí naší mateřské školy, napadlo nás, že bychom mohli společně s rodiči postavit venkovní kuchyni. Taková stavba by se hodila i proto, že pracujeme v programu ZAČÍT SPOLU, kde využíváme center aktivit a tyto centra bychom chtěli přesunout do venkovních prostor. Kuchyňku bychom využili pro centrum DOMÁCNOST. A „vaření“ na čerstvém vzduchu má také svoje kouzlo.
Děti byly nadšené a hned začali s nákresy plánků venkovní kuchyně.
Rodiče z akční skupiny se dali do práce, samozřejmě společně s dětmi.
BYLINKOVÁ SŮL PRO DĚDEČKY A BABIČKY
Je konec léta a s koncem léta přichází čas sklizně na našich zahradách. Stejně tomu je i na naší bylinkové zahrádce. Bylinky jsme ostříhali a nasušili. Potom jsme ale v naší akční skupině vymysleli plán, jak bylinky a jejich ozdravující účinky můžou pomoci nejen nám, ale i našim seniorům, kteří bydlí v Paskově. Prostřednictvím nástěnky Skutečně zdravé mateřské školy a nástěnek v šatnách dětí, jsme vyzvali rodiče, aby pokud mají možnost přinesli do školky bylinky ze svých zahrádek. Ty jsme potom společně s dětmi usušily.
Po usušení jsme bylinky rozdrtili a smíchali s hrubozrnnou koupelovou solí – vznikla tak BYLINKOVÁ KOUPELOVÁ SŮL. Děti potom ještě vyrobily štítky s popisem, které nalepily na papírové pytlíky, do kterých nasypaly bylinkovou sůl. Zapojily se děti ze všech tříd mateřské školy a po ukončení akce jsme měli krásné dárečky do Domova seniorů v Paskově.
Díky této akci si děti mohly uvědomit, že bylinky můžou posloužit nejen v kuchyni.
Odšťavňování ovoce a zeleniny motivuje děti z mateřské školy k ochotě ochutnat „vitamínové koktejlíky“ a nové chutě Protože chceme a jsme zařazeni do projektu „Skutečně zdravá mateřská škola“ a učíme děti, aby sáhly raději po ovoci než po sladkostech, rozhodli jsme se v mateřské škole zavést denní odšťavňování ovoce a zeleniny. V loňském pilotním školním roce tato aktivita sklidila u dětí velký úspěch, proto letos pokračujeme. A co to vlastně znamená? Děti si do školky donesou vlastní ovoce nebo zeleninu a sami si je odšťavní a nakonec i vypijí. Každý den tuhle činnost provádí jedna třída a neustále se střídají. Chceme děti naučit, že ovoce a zelenina se nemusí jen jíst, ale dají se udělat i výborná a zdravá pitíčka. Povídáme si o ovoci a zelenině, děti se je učí znát nejen vizuálně a nenásilnou formou jim ukazujeme chuť ovoce a zeleniny a různými kombinacemi vytváříme chutné přírodní šťávy. Děti si do jídelníčku zařazují ovoce a zeleninu , které jsou plné vitamínů a musíme poznamenat, že v dnešní době děti po ovoci a zelenině sáhnou minimálně.
Třída Cipísek – odšťavňuje vždy v pondělí
Třída Rákosníček – odšťavňuje vždy v úterý
Třída Krteček – odšťavňuje vždy ve středu
Třída Křemílek – odštavňuje vždy v pátek
Bc. Renáta Chovančíková, tř. Rákosníček
Farma Hlučín ke stažení zde
Zdravé pečení
Pečení, vykrajování, válení to nás baví a ještě když je to dobré a zdravé! Vyzkoušeli jsme recepty od maminky naší Sofinky ze špaldové mouky, medu, másla a vajíček, variaci s mákem na slano a vše bylo výborné a chutnalo.
Nástěnka skutečně zdravé mateřské školy ( 2019/2020)
V mateřské škole máme nástěnku, věnovanou programu Skutečně zdravá mateřská škola. Rodiče a ostatní návštěvníci školky se na ní dozvědí nejen to, co “Skutečně” zdravé mateřské školy dělají, ale i to, jaká jsou specifika stravování v naší mateřské škole. Na nástěnce je i prostor pro takzvanou sdílnu, zde můžou rodiče sdílet své nápady a náměty na “zdravé” recepty a také tipy odkud brát regionální výrobky. Nechybí ani fotky a příspěvky ze zdravého pečení a vaření s rodiči a také stolování našich dětí, u kterého se snažíme, aby se pro děti stalo společenskou událostí a mělo úroveň.
Na tvoření nástěnky se podílejí nejen dospělí, ale i děti, které zajišťují hlavně obrázky.
Zdravé pečení na Vánoce ( 2019)
Děti si vždycky užívají, když je dospělí přizvou k pečení, vaření, míchání, hnětení atd. Stejně tak tomu je, když se přípravě jídla věnujeme v mateřské škole. No, a když nám ještě přijde s dětmi upéct maminka jedné holčičky, která se věnuje zdravému pečení, to je potom pro děti o zábavu postaráno.
A zde jeden zdravý recept pro inspiraci:
RAW MEDOVÉ PERNÍČKY
Jednoduché, rychlé, nepečené a moc dobré.
RECEPT:
2 hrnky sušeného strouhaného kokosu
1 hrnek zlatého lněného semínka
4 lžíce kokosového cukru
4 až 6 lžic kokosového oleje (záleží, jak moc mastný je
strouhaný kokos)
2 lžíce perníkového koření
2 lžíce medu
1 lžička kakaa na obarvení, pokud chcete tmavší perníčky
Příprava je jednoduchá, v mixéru rozemeleme kokos a len na mouku a
pak smícháme s ostatními surovinami v míse. Vypracujeme těsto, ze
kterého budeme vykrajovat tvary.
Viry útočí, KIMCHI s nimi zatočí ( 2020)
V zimě, když je málo sluníčka a málo vitamínů, je dobré posilovat imunitu. Na naší sdílící nástěnce je se objevil recept na KIMCHI – salát, který není jen tak obyčejný. Kromě neobyčejné chuti se jedná o velmi zdravé jídlo, které si našlo cestičku do různých koutů světa, včetně naší malé krásné země. O kimči se tvrdí, že zlepšuje trávení, posiluje imunitní systém a má spoustu dalších pozitivních účinků na lidské zdraví.
Video Zlepšení školního stravování a vzdělávání o jídle - zde
Akční skupina
AKČNÍ TÝM SKUTEČNĚ ZDRAVÉ MŠ V PASKOVĚ 2020 - 2021
Co připravujeme v programu Skutečně zdravé mateřské školy po zimě
- Zdravé vaření s paní Navrátilovou, která se zdravé výživě aktivně věnuje. Tématem bude vaření z naklíčených semínek.
- Zážitkový seminář, který více přiblíží program Skutečně zdravé mateřské školy a protože je zážitkový, bude i o zážitcích - zážitcích z chuti zdravých pokrmů.
- Zahradní slavnost na zahradě MŠ, kam máme v plánu mimo jiné pozvat místní farmáře.
- Školní výlet na Jarošův statek s Eko programem
Jaro dělá pokusy, vystrkuje krokusy
Protože jaro už je za dveřmi, chystáme se s dětmi vysévat semínka a předpěstovat si sazeničky zeleniny, které až přijde správný čas, vysadíme na naše školkové záhony.